بوم راهبنداز اجزای متصل به راهبند میباشد که معمولا دارای طولهای 4 و 6 متر میباشد. جنس بوم راهبنداز آلیاژ آلومینیم میباشد که در صورت برخورد ماشین با آن صدمه تنها به بوم وارد شود( که قابل تعویض است ) و به سایر اجزای راهبند آسیبی وارد نشود.
بوم هر راهبند مختص همان راهبند میباشد و معمولا بومهای دیگر را نمیتوان به آن متصل کرد، زیرا بومها دارای مقطع مختلفی مانند دایره ، بیضی ، مستطیل ، چند ضلعی و ... میباشند. کلیهی شرکتهای تولید کنندهی راهبند ملزوم به ارائهی بوم راهبندو قطعات راهبند نیز میباشند زیرا بوم یک وسیلهی مصرفی میباشد که در صورت وجود مشکل باید تعویض گردد.
همچنین راهبندها دارای خلاص کن دستی میباشند که در صورت نبود برق میتوان بوم را خلاص کرد تا تردد بتواند انجام شود. تنها راهبندهای میلهای دارای بوم میباشند و سایر راهبندهای ستونی ، زنجیری یا دفنی نحوهی کارکرد متفاوتی دارند.
انواع بوم راهبند
علاوه بر بومهای 4 و 6 متری برخی از بومها تاشو میباشند زیرا محل نصب راهبنداز ارتفاع کافی برای عمود بودن بوم برخوردار نمیباشد لذا بوم باید به وسیلهی اتصالات مخصوص باز و بسته شود تا با سقف برخوردی نداشته باشد.
سرعت باز و بسته شدن بوم نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب راهبند میباشد که این عدد در برخی از راهبندهای سریع به کمتر از 1 ثانیه میرسد. سرعت بوم در راهبندهای نرمال 1 ثانیه به ازای هر متر میباشد که به طور مثال راهبند با بوم 4 متری در مدت 4 ثانیه باز میشود.
در برخی از راهبندها بر روی بومLED نیز وجود دارد تا بتوان در هنگام شب بوم را رویت کرد. همچنین در صورت نبودLED نیز میتوان نوار شبرنگ یاLED ریسهای بر روی بوم کار گذاشت تا از محیط اطراف متمایز شود. همچنین میتوان از فنس زیر راهبند نیز برای پوشش دهی فضای زیر بوم نیز بهره برد.
در برخی راهبندها میلهی نگهدارندهی بوم در انتهای میله پیش بینی شده است تا بوم بر روی آن سوار شود. در صورت نبود این میله نیز نیاز به نصب آن وجود ندارد و صرفا در برخی از مدلها این نگهدارنده وجود دارد.
همچنین قیمت میلهی راهبند متاثر از قیمت خود راهبند میباشد و چنانچه قیمت راهبند زیاد باشد قیمت میلهی آن نیز نسب به سایر مدلها گران تر میباشد و چنانچه راهبند خوش قیمت باشد قیمت میلهی آن نیز مناسب تر میباشد.
راهبند بوم دار یا میله ای
متداول ترین نوع راهبندمیباشد که به وفور در ورودی پارکینگهای عمومیو خصوصی نصب میشود. این نوع از راه بندها دارای دو قسمت اصلی بدنه و بوم میباشند. بدنه شامل کلیه تجهیزات موتور و متعلقات دستگاه میباشد و بوم دستگاه نیز به قسمت بدنه متصل میباشد و به صورت 90 درجه باز و بسته میشود. طول بوم راهبندپارکینگ از نکاتی است که هنگام انتخاب راهبند باید به آن توجه کرد. این طول معمولا بین 2 تا 8 متر متغیر میباشد ولی اکثر راهبندها با طول بوم 4 یا 6 متر تولید میشوند. همچنین در مکانهایی که محدودیت ارتفاعی وجود دارد میتوان از راهبند با میلهی خم شونده استفاده کرد تا بتوان در مواقع بسته بودن طول مورد نیاز را تامین کرد.
نصب راهبند میلهای یا بازویی تنها جنبه بازدارندگی و هشدار برای راننده وسایل نقلیه در بردارد. به عبارت دیگر این راهبندها مقامت چندانی در برابر ضربه و برخورد خودرو از خود نشان نمیدهند. جنس بوم معمولا از آلومینیم درست شده تا در صورت برخورد وسایل نقلیه با بوم مشکلی برای خود راهبند به وجود نیاید و بوم به راحتی قابل تعویض میباشد. در صورتی که هدف از نصب راهبند جلوگیری از عبور خودرو باشد باید از انواع دیگر راهبند با مقاومت بالا نظیر راهبندهای ستونی یا راهبند دفنی در برابر برخورد استفاده شود.
کلیهی راهبندها قابلیت همخوانی با تجهیزات کنترل تردد را دارا میباشند و بعد از نصب راهبند میتوان برای نصب این تجهیزات روی راهبند اقدام کرد.